top of page

FAQ

  • Jakie progi dochodowe obowiązują w programie Czyste Powietrze?
    Poziom podstawowy – dofinansowanie do 30 000 zł roczny dochód inwestora, pochodzący z różnych źródeł, nie może przekroczyć 100 000 zł Poziom podwyższony – dofinansowanie do 37 000 zł średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie może przekroczyć kwoty: a) 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym b) 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód inwestora z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie (w 2020 roku była to kwota 78 000 zł) Poziom najwyższy – dofinansowanie do 69 000 zł przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty: a) 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym, b) 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek inwestora, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie) w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Otrzymałem dofinansowanie w programie Mój Prąd, czy mogę skorzystać z dofinansowania w programie Czyste Powietrze?
    Tak, na wszystkie elementy poza mikroinstalacją fotowoltaiczną.
  • Kredyt został spłacony, a dofinansowanie dopiero mam otrzymać – gdzie trafią pieniądze?
    We wniosku o dofinansowanie przewidziano miejsce na wpisanie numeru rachunku bankowego Beneficjenta. To właśnie bezpośrednio na konto Wnioskodawcy trafi dotacja jeśli przed jej wypłatą kredyt zostanie spłacony w całości (lub część dotacji, jeśli jej kwota będzie przewyższać pozostały do spłaty kapitał kredytu).
  • Co zrobić, aby rozliczyć dofinansowanie w programie Czyste Powietrze?
    Po wykonaniu przedsięwzięcia należy złożyć wniosek o płatność poprzez stronę https://gwd.nfosigw.gov.pl/. W ścieżce bankowej można złożyć jeden wniosek o płatność.
  • Ile mam czasu na realizację inwestycji w ścieżce bankowej w programie Czyste Powietrze?
    Termomodernizacja powinna zakończyć się w przeciągu 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
  • Czy w programie Czyste Powietrze otrzymam dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej?
    Program Czyste Powietrze zakłada dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej do 5 000 zł (w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania) oraz do 9 000 zł (w najwyższym poziomie dofinansowania). Należy jednak pamiętać, że aby otrzymać dopłatę do fotowoltaiki termomodernizacja domu musi obejmować demontaż nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe.
  • Ile dofinansowania mogę otrzymać do pompy ciepła powietrze/woda?
    Pompy ciepła to najlepiej dotowane w programie urządzenia. Kwota dotacji zależy od poziomu dofinansowania: w podstawowym poziomie dofinansowania instalując pompę ciepła powietrze/woda można uzyskać do 9 000 zł; instalując pompę ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej nawet do 13 500 zł w podwyższonym poziomie dofinansowania na pompę ciepła powietrze/woda przewidziane jest dofinansowanie do 18 000 zł w najwyższym poziomie dofinansowania wsparcie pokryje 90% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 27 tysięcy złotych
  • Kiedy mogę rozpocząć termomodernizację w ramach programu Czyste Powietrze?
    Aby wszystkie koszty poniesione na termomodernizację (zgodną z regulaminem programu) zostały uznane za koszty kwalifikowane należy je ponieść najwcześniej w dniu złożenia wniosku o dotację (w ścieżce bankowej).
  • Jak skorzystać z pomocy INTELUSA w programie Czyste Powietrze?
    INTELUS pomaga swoim Klientom w przygotowaniu wniosków o kredyt i o dotację. Nasza oferta opiera się na pozyskaniu dla Klientów dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu. Jak to działa? Zakup nowoczesnych urządzeń pokryje kredyt, a dotacja częściowo go spłaci. Dzięki atrakcyjnej ofercie Klienci INTELUSA nie muszą martwić się brakiem funduszy, a wydatki na termomodernizację dogodnie rozłożą w czasie. Wybór ścieżki kredytowej to również gwarancja pomocy w procesie wnioskowania o dotację. Specjaliści zadbają o wszystkie formalności, zweryfikują potrzebne informacje, dopilnują terminów.
  • Jaki jest cel programu Moje Ciepło?
    Głównym celem rządowego programu „Moje Ciepło” jest wsparcie rozwoju ogrzewnictwa indywidualnego i energetyki prosumenckiej z zastosowaniem ekologicznych źródeł ciepła, w postaci pomp ciepła w domach jednorodzinnych.
  • Kto skorzysta z dofinansowania?
    Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem bądź współwłaścicielem nowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Przez nowy budynek mieszkalny jednorodzinny rozumie się budynek, w przypadku którego na dzień składania wniosku o dofinansowanie: nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn.zm.) albo złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie wcześniej niż 01.01.2021 r. lub złożono wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nie wcześniej niż 01.01.2021 r. Wnioskodawcą/Beneficjentem musi być osoba wskazana w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego; Wnioskodawca musi być wskazany jako nabywca/odbiorca na fakturze lub równorzędnym dokumencie księgowym – w przypadku różnicy w osobie Wnioskodawcy a nabywcy/odbiorcy należy załączyć stosowne oświadczenie
  • Na co można otrzymać dofinansowanie?
    Współfinansowanie inwestycji polegających na zakupie i montażu nowych pomp ciepła (powietrznych i gruntowych) wykorzystywanych do celów ogrzewania lub ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w nowych budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Współfinansowaniu inwestycji podlega: zakup/montaż gruntowych pomp ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem ciepłej wody użytkowej z osprzętem; zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/powietrze (w systemie centralnym obsługujący cały budynek) z osprzętem; zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem cwu z osprzętem. W budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie może znajdować się (również w okresie trwałości inwestycji) źródło ciepła na paliwo stałe.
  • Ile wynosi dofinansowanie?
    Formą wsparcia udzielanego w ramach tego programu jest dotacja do 30% albo do 45% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 21 tys. zł na jedną współfinansowaną inwestycję. w przypadku powietrznej pompy ciepła będzie to maksymalnie 7.000 zł; w przypadku natomiast gruntowej pompy ciepła to maksymalnie 21.000 zł. Co istotne, dofinansowanie z programu “Moje Ciepło” nie będzie, tak jak w przypadku “Czystego Powietrza” uzależnione od dochodu beneficjenta. W programie natomiast jest uwzględniona Karta Dużej Rodziny, która podwyższa poziom dotacji (zwiększa ona z 30 do 45 proc. wysokość kosztów kwalifikowanych podlegających zwrotowi).
  • Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać dopłatę do pompy ciepła?
    Aby dostać dopłatę do pompy ciepła, należy: kupić i zamontować urządzenie w domu, który jest nowy, ma podwyższony standard energetyczny. Oznacza to, że wartość wskaźnika rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną (EP) na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej (EPH+W) może wynosić maksymalnie 63 kWh (na metr kw. powierzchni domu w ciągu roku) dla wniosków składanych w 2022 r. oraz 55 kWh dla wniosków składanych w kolejnych latach funkcjonowania programu, zakupu dokonać między 1 stycznia 2021 a 31 grudnia 2026 r. – okres kwalifikowalności do programu.
  • Jaka jest data kwalifikowalności kosztów?
    Data kwalifikowalności kosztów to 01.01.2021 r.
  • Co w sytuacji gdy w domu znajduje się lub będzie kominek?
    Jednym z warunków przyznania dofinansowania w ramach programu jest to, aby w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie znajdowało się źródło ciepła na paliwo stałe. Jeżeli w domu jest lub będzie kominek- otrzymanie dotacji jest możliwe pod warunkiem, że pełni on wyłącznie funkcję rekreacyjną albo ozdobną. Funkcja ozdobna polega na tym, że kominek ma zamurowany komin spalinowy, odcięty płaszcz wodny i nie da się w nim palić. Kominek o funkcji rekreacyjnej nie może posiadać rozprowadzenia ciepła (ani grawitacyjnego ani mechanicznego) do innych pomieszczeń. Nie może posiadać płaszcza wodnego. Używany jest sporadycznie, a nie jako źródło ciepła w domu.
  • Jak wygląda proces rozpatrywania wniosków?
    Etapy rozpatrywania wniosku: rejestracja wniosku o dofinansowanie w systemach informatycznych NFOŚIGW – do 3 dni od daty wpływu wniosku wysłanego przez Wnioskodawcę w GWD; ocena wniosku wg kryteriów dostępu i jakościowych – do 60 dni od daty rejestracji wniosku; w przypadku wniosku niezgodnego z programem priorytetowym odrzucenie go z dalszego postępowania; jeżeli to konieczne, wezwanie Wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji lub dokumentów wymaganych na etapie oceny wg kryteriów dostępu lub jakościowych – czas na dokonanie uzupełnienia do 10 dni od dnia otrzymania wezwania przez Wnioskodawcę. ponowna ocena wniosku wg kryteriów dostępu i jakościowych – do 10 dni od daty uzupełnienia wymaganych informacji/dokumentów; kontrola prawidłowości wykonania oceny wniosków wg kryteriów dostępu i jakościowych – do 20 dni od dnia zakończenia oceny wg kryteriów dostępu i jakościowych; poinformowanie Wnioskodawcy o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku; umieszczenie wniosku na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania; podjęcie przez Zarząd NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu inwestycji; zawiadomienie Wnioskodawcy o przyznaniu dotacji; zawarcie umowy o dofinansowaniu inwestycji.
  • Do kiedy można składać wniosek?
    Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 29.04.2022 r. do 31.12.2026 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków.
  • Ile wynosi całkowity budżet programu?
    Budżet całego programu to 600 mln zł. Według wyliczeń Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wystarczy na dotacje do zakupu i montażu pomp ciepła w 57 tys. domach. Pieniądze na program pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego, czyli nowego instrumentu Unii Europejskiej dla 10 krajów o największych wyzwaniach związanych z realizacją unijnych celów redukcji emisji dwutlenku węgla. Program został zaakceptowany przez Komitet Inwestycyjny Funduszu Modernizacyjnego po uzyskaniu pozytywnej oceny i rekomendacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
  • Na jakie produkty można uzyskać dofinansowanie w programie MP 4.0?
    Dofinansowanie w czwartej edycji obejmuje: mikroinstalacje fotowoltaiczne, magazyny ciepła*, magazyny energii elektrycznej, systemy zarządzania HEMS/EMS. *zasobniki c.w.u zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobniki c.w.u z grzałką elektryczną, bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie, pompa ciepła typu powietrze/woda tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem
  • Ile dofinansowania można otrzymać w MP 4.0?
    Łączna kwota dofinansowania to nawet 20 500 zł! Dla prosumentów rozliczających się w nowym systemie, tzw. net-billingu oraz dla prosumentów rozliczających się w starym systemie, tzw. net-meteringu, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej pod warunkiem przejścia na net-billing dofinansowanie wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych: dla mikroinstalacji fotowoltaicznej nie więcej niż 4 000,00 zł. dla mikroinstalacji fotowoltaicznej z dodatkowym elementem wskazanym poniżej – nie więcej niż 5 000,00 zł dla dodatkowych elementów: *magazyn ciepła – nie więcej niż 5 000,00 zł *magazyn energii elektrycznej – nie więcej niż 7 500,00 zł *system zarządzania energią HEMS/EMS – nie więcej niż 3 000,00 zł (pod warunkiem zakupu i montażu magazynu energii elektrycznej lub magazynu ciepła) Dla prosumentów rozliczających się w systemie net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej (np. z programu Mój Prąd), pod warunkiem przejścia na net-billing, wysokość dofinansowania wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych: dla mikroinstalacji fotowoltaicznej, dla której zamontowany zostanie przynajmniej jeden dodatkowy element wskazany w pkt. b – nie więcej niż 2 000,00 zł dla dodatkowych elementów: *magazyn ciepła – nie więcej niż 5 000,00 zł *magazyn energii elektrycznej – nie więcej niż 7 500,00 zł *system zarządzania energią HEMS/EMS – nie więcej niż 3 000,00 zł (pod warunkiem zakupu i montażu magazynu energii elektrycznej lub magazynu ciepła)
  • Dla kogo jest dofinansowanie?
    Osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, które mają zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji (lub umowę sprzedaży energii elektrycznej).
  • Jaki jest termin kwalifikowalności kosztów?
    Od 01.02.2020 r. do 31.12.2023 r., przy czym: *rozpoczęcie przedsięwzięcia – poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data opłacenia pierwszej faktury lub paragonu imiennego); *zakończenie przedsięwzięcia – przyłączenie mikroinstalacji i wszystkich pozostałych urządzeń wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Datę zakończenia przedsięwzięcia stanowi data uruchomienia ostatniego z urządzeń wskazanych we wniosku o dofinansowanie albo data opłacenia ostatniej z faktur lub paragonów imiennych w zależności, która z tych dat jest późniejsza;
  • Ile wynosi budżet programu?
    Pierwsza pula wynosi 350 mln złotych. Nie jest to jednak budżet ostateczny.
  • Jak można złożyć wniosek?
    Wyłącznie drogą elektroniczną, przez Generator Wniosków o Dofinansowanie https://gwd.nfosigw.gov.pl/ Załóż konto w generatorze zgodnie z instrukcją. Potrzebny będzie Ci profil zaufany lub e-dowód. Zaloguj się do systemu. Uzupełnij formularz wniosku. Pomoże Ci w tym instrukcja złożenia wniosku. Wyślij wniosek wraz z załącznikami i czekaj na ocenę wniosku! Co przygotować przed złożeniem wniosku? Lista załączników. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia (wniosku) o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej Zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing Faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane) Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego) Zaświadczenie OSD – zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano Protokół odbioru prac od wykonawcy lub Twoje oświadczenie dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS) Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej Jeśli jesteś naszym Klientem i chcesz abyśmy złożyli wniosek za Ciebie będziemy potrzebowali dodatkowo pełnomocnictwa.
  • Ile trwa ocena wniosku w MP 4.0?
    Termin przeprowadzenia pełnej oceny wniosku aż do wypłaty dofinansowania uzależniony jest od liczby wniosków, które wpłyną do NFOŚiGW w ramach naboru. Przewidywany termin na rozpatrzenie wniosku to 90 dni liczonych od dnia jego prawidłowego złożenia w GWD. Termin ten ma charakter instrukcyjny i dotyczy jedynie wniosków prawidłowo złożonych nie wymagających uzupełnienia.
  • Jak sprawdzić status wniosku?
    Istnieje możliwość sprawdzenia aktualnego statusu prawidłowo przesłanego do NFOŚiGW wniosku poprzez dedykowaną wyszukiwarkę dostępną na stronie internetowej https://mojprad.gov.pl oraz w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie, po zalogowaniu się na konto utworzone w celu złożenia wniosku. Wszelkie informacje o poszczególnych etapach procedowania z wnioskiem, w tym zawiadomienie o konieczności złożenia korekty wniosku, będą wysyłane automatycznie przez NFOŚiGW z systemu elektronicznego do obsługi wniosków jako Komunikat Systemowy (automatyczne wiadomości wysyłane z adresu mp4@nfosigw.gov.pl). Komunikaty Systemowe nie będą zawierać wymagania potwierdzenia doręczenia korespondencji i fakt ten nie może być powodem odwołania się Wnioskodawcy. Komunikatem Systemowym może być informacja o statusie wniosku, wezwanie do uzupełnienia wniosku, wezwanie do złożenia wyjaśnień.
  • Otrzymałem już dotację z programu Mój Prąd. Czy mogę złożyć wniosek o dofinansowanie w edycji 4.0?
    Tak, przy zachowaniu terminu kwalifikowalności kosztów, tj. 1 lutego 2020 roku oraz po przejściu na nowy system rozliczeń, tzw. net-billing. Jeśli osoba otrzymała już dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej, to przy przejściu na net-billing dostanie dodatkowe 2 000 zł do mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz będzie mogła skorzystać z dofinansowania do magazynu ciepła, magazynu energii elektrycznej oraz do inteligentnego systemu zarządzania energią.
  • Czy otrzymam dofinansowanie na rozbudowę mojej instalacji fotowoltaicznej?
    Nie. Przez rozbudowę, na którą nie można otrzymać dotacji rozumie się: przedsięwzięcia polegające na zwiększeniu mocy już istniejącej mikroinstalacji fotowoltaicznej – przez zwiększenie mocy już istniejącej mikroinstalacji fotowoltaicznej rozumie się zarówno dołożenie paneli fotowoltaicznych jak i przyłączenie do jednego Punktu Poboru Energii (PPE) kolejnej mikroinstalacji fotowoltaicznej z odrębnym inwerterem.
  • Co to jest HEMS i EMS?
    * Pod pojęciem HEMS (ang. home energy management system) rozumie się system zarządzania energią w budynku – optymalizacja działania (zużycia energii elektrycznej i ciepła) wszelkich potrzeb energetycznych w budynku. * Pod pojęciem EMS (ang. energy management system) rozumie się system zarządzania energią pozyskaną z mikroinstalacji fotowoltaicznej. System ten umożliwia Inteligentne sterowanie przepływem energii pozyskanej z mikroinstalacji fotowoltaicznej pomiędzy bieżącym zużyciem urządzeń korzystających z energii elektrycznej, magazynem energii elektrycznej lub magazynem ciepła lub potrzebami chłodniczymi, według ustalonych priorytetów (bezpośrednie pokrycie potrzeb elektrycznych – magazynowanie energii elektrycznej – magazynowanie ciepła- pokrycie potrzeb chłodniczych) a w przypadku nadmiaru produkowanej energii – oddanie do sieci energetycznej. Nie są kwalifikowane pojedyncze elementy np. inteligentne gniazdka. Kwalifikowalność pojedynczego elementu jest uwzględniona w przypadku, gdy jest on częścią składową całego systemu zarządzania energią w budynku (HEMS/EMS).
  • Czy Moje Ciepło będzie łączyło się z innymi dotacjami?
    Zgodnie z zapowiedziami dotacja w programie Moje Ciepło nie będzie łączyła się z innymi dotacjami. Wyjątkiem ma być ulga termomodernizacyjna, jeżeli Inwestor spełni jej warunki.
  • Jakie progi dochodowe obowiązują w programie Czyste Powietrze?
    Poziom podstawowy – dofinansowanie do 30 000 zł roczny dochód inwestora, pochodzący z różnych źródeł, nie może przekroczyć 100 000 zł Poziom podwyższony – dofinansowanie do 37 000 zł średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie może przekroczyć kwoty: a) 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym b) 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód inwestora z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie (w 2020 roku była to kwota 78 000 zł) Poziom najwyższy – dofinansowanie do 69 000 zł przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty: a) 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym, b) 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek inwestora, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie) w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Co zrobić jeśli otrzymam wiadomość o uzupełnieniu wniosku w Programie Mój Prąd 3.0.?
    Jeśli Wnioskodawca otrzyma wiadomość wzywającą do uzupełnienia wniosku o dofinansowanie należy postępować zgodnie z instrukcją dostępną na stronie https://mojprad.gov.pl/images/instrukcja-skladania-korekt-i-aktualizacji-wnioskow-w-gwd_program-moj_prad.pdf Wniosek o dofinansowanie można uzupełnić jeden raz, termin na złożenie korekty wynosi 5 dni roboczych licząc od dnia następnego po otrzymaniu przez Wnioskodawcę wezwania drogą elektroniczną.
  • Czy otrzymam wiadomość o ocenie wniosku w Programie Mój Prąd 3.0.?
    Proces oceny wniosków przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakłada, że na każdym etapie rozpatrywania wniosku beneficjent otrzyma komunikat systemowy na adres e-mail podany do wniosku o dofinansowanie. Należy zatem uważnie śledzić skrzynkę odbiorczą swojej poczty elektronicznej aby nie przeoczyć żadnej wiadomości.
  • Ile trwa ocena wniosku o dofinansowanie w programie Mój Prąd 3.0.?
    Zgodnie z najnowszym komunikatem NFOŚiGW czas oceny wniosków został wydłużony: “Na podstawie § 3 ust. 5 „Regulaminu naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uprzejmie informuje, że z uwagi na wpływ w dniach 01.07.2021 r. – 15.07.2021 r. 53 504 wniosków (w całym naborze 178 006 wniosków o dofinansowanie), obecnie przewidywany termin rozpatrzenia wniosku wynosi 210 dni liczonych od dnia prawidłowego złożenia wniosku w aplikacji GWD. W przypadku gdy wniosek wymaga uzupełnienia maksymalny termin przewidziany na ocenę wniosku wynosi 270 dni pod warunkiem przesłania przez Wnioskodawcę wszystkich wymaganych informacji/dokumentów w wymaganym terminie (max. 10 dni roboczych) poprzez aplikację GWD.”
  • Ile wynosi dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej w programie Mój Prąd 3.0.?
    Dofinansowanie wynosi 3 000 zł.
  • Otrzymałem dofinansowanie w programie Mój Prąd – czy mogę skorzystać z dofinansowania w programie Czyste Powietrze?
    Tak, ale nie na mikroinstalację fotowoltaiczną.
  • Kredyt został spłacony, a dofinansowanie dopiero otrzymam – gdzie trafią pieniądze?
    We wniosku o dofinansowanie przewidziano miejsce na wpisanie numeru rachunku bankowego Beneficjenta. To właśnie bezpośrednio na konto Wnioskodawcy trafi dotacja jeśli przed jej wypłatą kredyt zostanie spłacony w całości (lub część dotacji, jeśli jej kwota będzie przewyższać pozostały do spłaty kapitał kredytu).
  • Co zrobić, aby rozliczyć dofinansowanie w programie Czyste Powietrze?
    Po wykonaniu przedsięwzięcia należy złożyć wniosek o płatność poprzez stronę https://gwd.nfosigw.gov.pl/. W ścieżce bankowej można złożyć jeden wniosek o płatność.
  • Ile mam czasu na realizację inwestycji w ścieżce bankowej w programie Czyste Powietrze?
    Termomodernizacja powinna zakończyć się w przeciągu 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
  • Czy w programie Czyste Powietrze otrzymam dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej?
    Program Czyste Powietrze zakłada dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej do 5 000 zł (w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania) oraz do 9 000 zł (w najwyższym poziomie dofinansowania). Należy jednak pamiętać, że aby otrzymać dopłatę do fotowoltaiki termomodernizacja domu musi obejmować demontaż nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe.
  • Ile dofinansowania mogę otrzymać do pompy ciepła powietrze/woda?
    Pompy ciepła to najlepiej dotowane w programie urządzenia. Kwota dotacji zależy od poziomu dofinansowania: w podstawowym poziomie dofinansowania instalując pompę ciepła powietrze/woda można uzyskać do 9 000 zł; instalując pompę ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej nawet do 13 500 zł w podwyższonym poziomie dofinansowania na pompę ciepła powietrze/woda przewidziane jest dofinansowanie do 18 000 zł w najwyższym poziomie dofinansowania wsparcie pokryje 90% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 27 tysięcy złotych
  • Kiedy mogę rozpocząć termomodernizację w ramach programu Czyste Powietrze?
    Aby wszystkie koszty poniesione na termomodernizację (zgodną z regulaminem programu) zostały uznane za koszty kwalifikowane należy je ponieść najwcześniej w dniu złożenia wniosku o dotację (w ścieżce bankowej).
  • Jak skorzystać z pomocy INTELUSA w programie Czyste Powietrze?
    INTELUS pomaga swoim Klientom w przygotowaniu wniosków o kredyt i o dotację. Nasza oferta opiera się na pozyskaniu dla Klientów dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu. Jak to działa? Zakup nowoczesnych urządzeń pokryje kredyt, a dotacja częściowo go spłaci. Dzięki atrakcyjnej ofercie Klienci INTELUSA nie muszą martwić się brakiem funduszy, a wydatki na termomodernizację dogodnie rozłożą w czasie. Wybór ścieżki kredytowej to również gwarancja pomocy w procesie wnioskowania o dotację. Specjaliści zadbają o wszystkie formalności, zweryfikują potrzebne informacje, dopilnują terminów.
  • Na jakich zasadach INTELUS pomaga w uzyskaniu dofinansowań?
    Naszym Klientom pomagamy w pozyskaniu dofinansowania, zarówno do mikroinstalacji fotowoltaicznej jak i pom ciepła. Już od trzech edycji INTELUS towarzyszy Klientom w procesie pozyskania dofinansowania w ramach programu Mój Prąd. Nasi Specjaliści po otrzymaniu od Klienta wymaganych dokumentów uzupełniają wniosek o dofinansowanie, przesyłają go do NFOŚiGW i monitorują cały proces oceny wniosku aż do finału – wypłaty dotacji. Z INTELUSEM Klienci mogą otrzymać również dofinansowanie w programie Czyste Powietrze – pomagamy Klientom w pozyskaniu kredytu z dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu. W tym programie nasi Klienci mogą liczyć na dofinansowanie m.in. na wymianę nieefektywnego źródła ciepła na nowoczesną pompę ciepła, a przy okazji skorzystać z dofinansowania na mikroinstalację fotowoltaiczną. Nasza pomoc jest bezpłatna.
  • Czy montujemy instalację na gruncie i jakie warunki musi spełniać grunt?
    Jeśli dach nie spełnia wymagań odnośnie montażu paneli, instalacja może zostać zamontowana na gruncie. O szczegółach w czasie audytu poinformuje Cię Twój Doradca Techniczno-Handlowy.
  • Czy w INTELUS są cykliczne przeglądy instalacji?
    W ramach naszej oferty nie wykonujemy cyklicznych przeglądów instalacji. Klient natomiast co 5 lat powinien wykonać przegląd swojej instalacji elektrycznej w domu.
  • Czy w INTELUS mamy swoje ekipy instalatorów?
    W INTELUS w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznej działamy głównie w oparciu o własne ekipy instalatorskie. Każda z ekipmontażowych działa według narzuconych z góry standardów montażowych.
  • Czy audyt i spotkanie z Doradcą Techniczno-Handlowym jest bezpłatne i niezobowiązujące?
    Spotkanie z naszym Doradcą Techniczno-Handlowym jest zawsze darmowe oraz nie zobowiązuje do zakupu instalacji fotowoltaicznej czy pompy ciepła. Ma ono na celu przeprowadzenie audytu, który pozwoli określić jaka moc instalacji będzie dla danego Klienta najlepsza.
  • Jakie są zasady ubezpieczenia instalacji fotowoltaicznej?
    Wybierając instalację fotowoltaiczną od INTELUSA, Klienci indywidualni decydujący się na ubezpieczenie “PV CASCO”, otrzymują gwarancję pokrycia ewentualnych strat związanych z czynnikami losowymi. Zaliczamy do nich m.in. uderzenie pioruna, gradobicie, stłuczenie elementów szklanych, akty wandalizmu czy niestandardowe awarie, które nie wynikają z wadliwej konstrukcji paneli fotowoltaicznych. O szczegółach poinformuje Cię Twój Doradca Techniczno-Handlowy.
  • Jaka jest gwarancja na instalację fotowoltaiczną?
    Nasi Klienci otrzymują gwarancję produktową i na uzysk do 35 lat na moduły fotowoltaiczne. Natomiast w przypadku falownika jest to zależne od jego modelu (nawet do 20 lat). Dodatkową gwarancją są objęte prace montażowe na okres min 5 lat.
  • Jakich komponentów używamy przy montażu instalacji fotowoltaicznej?
    W INTELUS wykonujemy instalacje fotowoltaiczne wykorzystując komponenty renomowaych producetów takich jak m.in. Jinko, Leapton, Longi, JaSolar, Bauer, czy falowniki marek Huawei, GoodWe, Sofar Solar oraz Solaredge. Dodatkowo korzystamy z konektorów od renomowanych producentów takich jak Staubli czy z zabezpieczeń marek wiodących na rynku takich jak CITEL, Phoenix Contact i NOARK.
  • Jaki jest koszt instalacji?
    Koszt instalacji fotowoltaicznej uzależniony jest od wielu czynników takich jak rodzaj użytych komponentów, sposób montażu paneli, (instalacja na gruncie lub dachowa), rodzaj dachu, pokrycie dachowe czy zapotrzebowanie energetyczne Klienta.
  • Jaki jest czas montażu instalacji fotowoltaicznej?
    Wykonanie prac instalacyjnych u klienta wraz z rozruchem testowym oraz weryfikacją poprawności działania zestawu to 1-2 dni roboczych dla instalacji o mocy do 10 kW.
  • Jak krok po kroku wygląda montaż?
    Montaż obejmuje punkty takie jak: Umocowanie i skonfigurowanie stelaża Przygotowanie trasy kablowej, którą zostanie poprowadzone połączenie z pola modułów do rozdzielnicy oraz falownika Ułożenie i połączenie paneli fotowoltaicznych Łączenie ogniw fotowoltaicznych z falownikiem Konfiguracja połączenia falownika z siecią (najczęściej internetową) w celu umożliwienia późniejszego monitoringu instalacji Firma montująca panele fotowoltaiczne kończy swoją pracę pomiarami elektrycznymi oraz sporządzeniem protokołu odbioru. Od teraz możemy się cieszyć własną instalacją fotowoltaiczną, która nie tylko daje naszemu gospodarstwu domowemu energetyczną niezależność, ale także jest przyjazna dla środowiska naturalnego.
  • Z jakich elementów składa się instalacja?
    Elementami każdej instalacji fotowoltaicznej są same panele (moduły) fotowoltaiczne. Sercem instalacji jest falownik zamieniający prąd stały w prąd zmienny. Zabezpieczenia AC/DC chronią falowniki, moduły fotowoltaiczne oraz sam dom przed skutkami ewentualnych przepięć. Stelaże, konektory oraz przewody solarne umożliwiają odpowiednie połączenie i skonfigurowanie wymienionych elementów. Elementy instalacji fotowoltaicznej powinny być jak najwyższej jakości – to gwarancja niezawodności oraz bezpieczeństwa.
  • Co to jest inwerter?
    Inwerter, czyli falownik fotowoltaiczny to serce naszej instalacji. Jest urządzeniem zmieniającym prąd stały w prąd zmienny. Dostosowuje prąd stały do prądu, który płynie w domu. To urządzenie bezobsługowe i bezpieczne, które samo wychwytują niepokojące wydarzenia i usterki instalacji.
  • Co to są moduły fotowoltaiczne?
    Umożliwiają przekształcanie energii słonecznej w elektryczną i stanowią jedną z najważniejszych części całego zestawy. Moduły złożone są z ogniw fotowoltaicznych połączonych ze sobą szeregowo i zabezpieczonych przed śniegiem, wiatrem, gradem i innymi zagrożeniami.
  • Do czego służą zabezpieczenia AC/DC?
    Chronią falowniki, moduły fotowoltaiczne oraz sam dom przed skutkami ewentualnych przepięć. AC dotyczy prądu zmiennego, a DC stałego. Moduły oraz falowniki są niezwykle czułe na przepięcia i bez zabezpieczeń szybko mogłyby ulec uszkodzeniu. Dzięki zabezpieczeniom nie trzeba ponosić wysokich kosztów ich wymiany i naprawy.
  • Co to są i do czego służą konektory?
    Tzw. konektory MC4 łączą ze sobą moduły fotowoltaiczne. Wykonane są z najwyższej jakości materiałów i dzięki temu działają bezawaryjnie. Posiadają też wysoki stopień zabezpieczeń i funkcjonują poprawnie w każdych warunkach atmosferycznych.
  • Na jakie produkty można uzyskać dofinansowanie w programie MP 4.0?
    Dofinansowanie w czwartej edycji obejmuje: mikroinstalacje fotowoltaiczne, magazyny ciepła*, magazyny energii elektrycznej, systemy zarządzania HEMS/EMS. *zasobniki c.w.u zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobniki c.w.u z grzałką elektryczną, bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie, pompa ciepła typu powietrze/woda tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem
  • Ile dofinansowania można otrzymać w MP 4.0?
    Łączna kwota dofinansowania to nawet 20 500 zł! Dla prosumentów rozliczających się w nowym systemie, tzw. net-billingu oraz dla prosumentów rozliczających się w starym systemie, tzw. net-meteringu, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej pod warunkiem przejścia na net-billing dofinansowanie wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych: dla mikroinstalacji fotowoltaicznej nie więcej niż 4 000,00 zł. dla mikroinstalacji fotowoltaicznej z dodatkowym elementem wskazanym poniżej – nie więcej niż 5 000,00 zł dla dodatkowych elementów: *magazyn ciepła – nie więcej niż 5 000,00 zł *magazyn energii elektrycznej – nie więcej niż 7 500,00 zł *system zarządzania energią HEMS/EMS – nie więcej niż 3 000,00 zł (pod warunkiem zakupu i montażu magazynu energii elektrycznej lub magazynu ciepła) Dla prosumentów rozliczających się w systemie net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej (np. z programu Mój Prąd), pod warunkiem przejścia na net-billing, wysokość dofinansowania wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych: dla mikroinstalacji fotowoltaicznej, dla której zamontowany zostanie przynajmniej jeden dodatkowy element wskazany w pkt. b – nie więcej niż 2 000,00 zł dla dodatkowych elementów: *magazyn ciepła – nie więcej niż 5 000,00 zł *magazyn energii elektrycznej – nie więcej niż 7 500,00 zł *system zarządzania energią HEMS/EMS – nie więcej niż 3 000,00 zł (pod warunkiem zakupu i montażu magazynu energii elektrycznej lub magazynu ciepła)
  • Dla kogo jest dofinansowanie?
    Osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, które mają zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji (lub umowę sprzedaży energii elektrycznej).
  • Jaki jest termin kwalifikowalności kosztów?
    Od 01.02.2020 r. do 31.12.2023 r., przy czym: *rozpoczęcie przedsięwzięcia – poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data opłacenia pierwszej faktury lub paragonu imiennego); *zakończenie przedsięwzięcia – przyłączenie mikroinstalacji i wszystkich pozostałych urządzeń wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Datę zakończenia przedsięwzięcia stanowi data uruchomienia ostatniego z urządzeń wskazanych we wniosku o dofinansowanie albo data opłacenia ostatniej z faktur lub paragonów imiennych w zależności, która z tych dat jest późniejsza;
  • Ile wynosi budżet programu?
    Pierwsza pula wynosi 350 mln złotych. Nie jest to jednak budżet ostateczny.
  • Jak można złożyć wniosek?
    Wyłącznie drogą elektroniczną, przez Generator Wniosków o Dofinansowanie https://gwd.nfosigw.gov.pl/ Załóż konto w generatorze zgodnie z instrukcją. Potrzebny będzie Ci profil zaufany lub e-dowód. Zaloguj się do systemu. Uzupełnij formularz wniosku. Pomoże Ci w tym instrukcja złożenia wniosku. Wyślij wniosek wraz z załącznikami i czekaj na ocenę wniosku! Co przygotować przed złożeniem wniosku? Lista załączników. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia (wniosku) o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej Zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing Faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane) Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego) Zaświadczenie OSD – zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano Protokół odbioru prac od wykonawcy lub Twoje oświadczenie dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS) Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej Jeśli jesteś naszym Klientem i chcesz abyśmy złożyli wniosek za Ciebie będziemy potrzebowali dodatkowo pełnomocnictwa.
  • Ile trwa ocena wniosku w MP 4.0?
    Termin przeprowadzenia pełnej oceny wniosku aż do wypłaty dofinansowania uzależniony jest od liczby wniosków, które wpłyną do NFOŚiGW w ramach naboru. Przewidywany termin na rozpatrzenie wniosku to 90 dni liczonych od dnia jego prawidłowego złożenia w GWD. Termin ten ma charakter instrukcyjny i dotyczy jedynie wniosków prawidłowo złożonych nie wymagających uzupełnienia.
  • Jak sprawdzić status wniosku?
    Istnieje możliwość sprawdzenia aktualnego statusu prawidłowo przesłanego do NFOŚiGW wniosku poprzez dedykowaną wyszukiwarkę dostępną na stronie internetowej https://mojprad.gov.pl oraz w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie, po zalogowaniu się na konto utworzone w celu złożenia wniosku. Wszelkie informacje o poszczególnych etapach procedowania z wnioskiem, w tym zawiadomienie o konieczności złożenia korekty wniosku, będą wysyłane automatycznie przez NFOŚiGW z systemu elektronicznego do obsługi wniosków jako Komunikat Systemowy (automatyczne wiadomości wysyłane z adresu mp4@nfosigw.gov.pl). Komunikaty Systemowe nie będą zawierać wymagania potwierdzenia doręczenia korespondencji i fakt ten nie może być powodem odwołania się Wnioskodawcy. Komunikatem Systemowym może być informacja o statusie wniosku, wezwanie do uzupełnienia wniosku, wezwanie do złożenia wyjaśnień.
  • Otrzymałem już dotację z programu Mój Prąd. Czy mogę złożyć wniosek o dofinansowanie w edycji 4.0?
    Tak, przy zachowaniu terminu kwalifikowalności kosztów, tj. 1 lutego 2020 roku oraz po przejściu na nowy system rozliczeń, tzw. net-billing. Jeśli osoba otrzymała już dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej, to przy przejściu na net-billing dostanie dodatkowe 2 000 zł do mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz będzie mogła skorzystać z dofinansowania do magazynu ciepła, magazynu energii elektrycznej oraz do inteligentnego systemu zarządzania energią.
  • Czy otrzymam dofinansowanie na rozbudowę mojej instalacji fotowoltaicznej?
    Nie. Przez rozbudowę, na którą nie można otrzymać dotacji rozumie się: przedsięwzięcia polegające na zwiększeniu mocy już istniejącej mikroinstalacji fotowoltaicznej – przez zwiększenie mocy już istniejącej mikroinstalacji fotowoltaicznej rozumie się zarówno dołożenie paneli fotowoltaicznych jak i przyłączenie do jednego Punktu Poboru Energii (PPE) kolejnej mikroinstalacji fotowoltaicznej z odrębnym inwerterem.
  • Co to jest HEMS i EMS?
    * Pod pojęciem HEMS (ang. home energy management system) rozumie się system zarządzania energią w budynku – optymalizacja działania (zużycia energii elektrycznej i ciepła) wszelkich potrzeb energetycznych w budynku. * Pod pojęciem EMS (ang. energy management system) rozumie się system zarządzania energią pozyskaną z mikroinstalacji fotowoltaicznej. System ten umożliwia Inteligentne sterowanie przepływem energii pozyskanej z mikroinstalacji fotowoltaicznej pomiędzy bieżącym zużyciem urządzeń korzystających z energii elektrycznej, magazynem energii elektrycznej lub magazynem ciepła lub potrzebami chłodniczymi, według ustalonych priorytetów (bezpośrednie pokrycie potrzeb elektrycznych – magazynowanie energii elektrycznej – magazynowanie ciepła- pokrycie potrzeb chłodniczych) a w przypadku nadmiaru produkowanej energii – oddanie do sieci energetycznej. Nie są kwalifikowane pojedyncze elementy np. inteligentne gniazdka. Kwalifikowalność pojedynczego elementu jest uwzględniona w przypadku, gdy jest on częścią składową całego systemu zarządzania energią w budynku (HEMS/EMS).
  • Jaki jest cel programu Moje Ciepło?
    Głównym celem rządowego programu „Moje Ciepło” jest wsparcie rozwoju ogrzewnictwa indywidualnego i energetyki prosumenckiej z zastosowaniem ekologicznych źródeł ciepła, w postaci pomp ciepła w domach jednorodzinnych.
  • Kto skorzysta z dofinansowania?
    Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem bądź współwłaścicielem nowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Przez nowy budynek mieszkalny jednorodzinny rozumie się budynek, w przypadku którego na dzień składania wniosku o dofinansowanie: nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn.zm.) albo złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie wcześniej niż 01.01.2021 r. lub złożono wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nie wcześniej niż 01.01.2021 r. Wnioskodawcą/Beneficjentem musi być osoba wskazana w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego; Wnioskodawca musi być wskazany jako nabywca/odbiorca na fakturze lub równorzędnym dokumencie księgowym – w przypadku różnicy w osobie Wnioskodawcy a nabywcy/odbiorcy należy załączyć stosowne oświadczenie.
  • Na co można otrzymać dofinansowanie?
    Współfinansowanie inwestycji polegających na zakupie i montażu nowych pomp ciepła (powietrznych i gruntowych) wykorzystywanych do celów ogrzewania lub ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w nowych budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Współfinansowaniu inwestycji podlega: zakup/montaż gruntowych pomp ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem ciepłej wody użytkowej z osprzętem; zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/powietrze (w systemie centralnym obsługujący cały budynek) z osprzętem; zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem cwu z osprzętem. W budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie może znajdować się (również w okresie trwałości inwestycji) źródło ciepła na paliwo stałe.
  • Ile wynosi dofinansowanie?
    Formą wsparcia udzielanego w ramach tego programu jest dotacja do 30% albo do 45% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 21 tys. zł na jedną współfinansowaną inwestycję. w przypadku powietrznej pompy ciepła będzie to maksymalnie 7.000 zł; w przypadku natomiast gruntowej pompy ciepła to maksymalnie 21.000 zł. Co istotne, dofinansowanie z programu “Moje Ciepło” nie będzie, tak jak w przypadku “Czystego Powietrza” uzależnione od dochodu beneficjenta. W programie natomiast jest uwzględniona Karta Dużej Rodziny, która podwyższa poziom dotacji (zwiększa ona z 30 do 45 proc. wysokość kosztów kwalifikowanych podlegających zwrotowi).
  • Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać dopłatę do pompy ciepła?
    Aby dostać dopłatę do pompy ciepła, należy: kupić i zamontować urządzenie w domu, który jest nowy, ma podwyższony standard energetyczny. Oznacza to, że wartość wskaźnika rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną (EP) na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej (EPH+W) może wynosić maksymalnie 63 kWh (na metr kw. powierzchni domu w ciągu roku) dla wniosków składanych w 2022 r. oraz 55 kWh dla wniosków składanych w kolejnych latach funkcjonowania programu, zakupu dokonać między 1 stycznia 2021 a 31 grudnia 2026 r. – okres kwalifikowalności do programu.
  • Jaka jest data kwalifikowalności kosztów?
    Data kwalifikowalności kosztów to 01.01.2021 r.
  • Co w sytuacji gdy w domu znajduje się lub będzie kominek?
    Jednym z warunków przyznania dofinansowania w ramach programu jest to, aby w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie znajdowało się źródło ciepła na paliwo stałe. Jeżeli w domu jest lub będzie kominek- otrzymanie dotacji jest możliwe pod warunkiem, że pełni on wyłącznie funkcję rekreacyjną albo ozdobną. Funkcja ozdobna polega na tym, że kominek ma zamurowany komin spalinowy, odcięty płaszcz wodny i nie da się w nim palić. Kominek o funkcji rekreacyjnej nie może posiadać rozprowadzenia ciepła (ani grawitacyjnego ani mechanicznego) do innych pomieszczeń. Nie może posiadać płaszcza wodnego. Używany jest sporadycznie, a nie jako źródło ciepła w domu.
  • Jak wygląda proces rozpatrywania wniosków?
    Etapy rozpatrywania wniosku: rejestracja wniosku o dofinansowanie w systemach informatycznych NFOŚIGW – do 3 dni od daty wpływu wniosku wysłanego przez Wnioskodawcę w GWD; ocena wniosku wg kryteriów dostępu i jakościowych – do 60 dni od daty rejestracji wniosku; w przypadku wniosku niezgodnego z programem priorytetowym odrzucenie go z dalszego postępowania; jeżeli to konieczne, wezwanie Wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji lub dokumentów wymaganych na etapie oceny wg kryteriów dostępu lub jakościowych – czas na dokonanie uzupełnienia do 10 dni od dnia otrzymania wezwania przez Wnioskodawcę. ponowna ocena wniosku wg kryteriów dostępu i jakościowych – do 10 dni od daty uzupełnienia wymaganych informacji/dokumentów; kontrola prawidłowości wykonania oceny wniosków wg kryteriów dostępu i jakościowych – do 20 dni od dnia zakończenia oceny wg kryteriów dostępu i jakościowych; poinformowanie Wnioskodawcy o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku; umieszczenie wniosku na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania; podjęcie przez Zarząd NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu inwestycji; zawiadomienie Wnioskodawcy o przyznaniu dotacji; zawarcie umowy o dofinansowaniu inwestycji.
  • Do kiedy można składać wniosek?
    Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 29.04.2022 r. do 31.12.2026 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków.
  • Ile wynosi całkowity budżet programu?
    Budżet całego programu to 600 mln zł. Według wyliczeń Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wystarczy na dotacje do zakupu i montażu pomp ciepła w 57 tys. domach. Pieniądze na program pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego, czyli nowego instrumentu Unii Europejskiej dla 10 krajów o największych wyzwaniach związanych z realizacją unijnych celów redukcji emisji dwutlenku węgla. Program został zaakceptowany przez Komitet Inwestycyjny Funduszu Modernizacyjnego po uzyskaniu pozytywnej oceny i rekomendacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
  • Czy Moje Ciepło będzie łączyło się z innymi dotacjami?
    Zgodnie z zapowiedziami dotacja w programie Moje Ciepło nie będzie łączyła się z innymi dotacjami. Wyjątkiem ma być ulga termomodernizacyjna, jeżeli Inwestor spełni jej warunki.
  • Czy trzeba zgłosić pompę ciepła?
    Od 1 lipca 2021 roku każdy właściciel i zarządca budynku ma obowiązek zgłosić źródła ogrzewania i spalania paliw do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Deklarację można złożyć metodą tradycyjną w urzędzie lub wysłać pocztą a także online. Ostateczny termin na złożenie deklaracji upływa 30 czerwca 2022 roku. https://samorzad.infor.pl/sektor/zadania/zarzadzanie_nieruchomosciami/5288211,CEEB-deklaracja-online-jak-zlozyc.htm
  • Jaka pompa ciepła do domu 200 m2?
    Przy wyborze pompy istnieje bardzo wiele czynników, dlatego trudno jest bez dokładnego audytu odpowiedzieć na to pytanie. W jednej strefie będzie to HPA-O 8kW CS Premium, w innej będzie np. to już HPA – O 10kW C Premium, przy identycznym budynku. Pamiętajmy o tym, że bez dokładnego audyty technicznego przeprowadzonego przez naszego Doradcę oraz obliczeń, nie można dobrać pompy ciepła. Pamiętajmy, że pompa jest inwestycją na lata.
  • Jaka pompa ciepła do domu 180 m2?
    Przy wyborze pompy istnieje bardzo wiele czynników, dlatego trudno jest bez dokładnego audytu odpowiedzieć na to pytanie. W jednej strefie będzie to HPA-O 8kW CS Premium, w innej będzie np. to już HPA – O 10kW C Premium, przy identycznym budynku. Pamiętajmy o tym, że bez dokładnego audyty technicznego przeprowadzonego przez naszego Doradcę oraz obliczeń, nie można dobrać pompy ciepła. Pamiętajmy, że pompa jest inwestycją na lata.
  • Jak długo trwa montaż pompy ciepła?
    Nasze usługi wykonujemy bardzo szybko i precyzyjnie, dlatego w zależności od warunków pogodowych, średni czas montażu wynosi 2-3. Co ważne, w okresie zimowym staramy się, aby demontowane źródła ciepła były dostępne do ostatniego momentu montażu, tak aby jak najmniej wychłodzić budynek.
  • Ile kosztuje pompa ciepła?
    Cena pompy ciepła i jej montażu dla średniej wielkości domu jednorodzinnego oscyluje w granicach od 39 tys. zł do 60 tys. zł.
  • Pompa ciepła – samodzielnie czy z kotłem grzewczym?
    Wszystko zależne jest od potrzeb Klienta – renomowane pompy ciepła, z których korzystamy w INTELUS dają dużo możliwości związanych z podłączeniem kotła. Oczywiście, naszym celem jest wymiana nieefektywnych źródeł ciepła, ale jeśli istnieje taka konieczność pompa może pracować np. z kotłem gazowym i olejowym. Możemy wyłączyć grzałkę elektryczną i zastąpić ją np. innym alternatywnym/pomocnym źródłem ciepła.
  • Ile prądu zużywa pompa ciepła?
    Przyjmuje się, że przy typowym budownictwie zapotrzebowanie na prąd dla pompy ciepła na każde 100 m2 to 2000-3000 kWh. Jest to wartość uśredniona, zależna od m.in. od temperatury utrzymywanej w budynku. Do niej należy doliczyć energię przeznaczoną na potrzeby przygotowywania ciepłej wody użytkowej – ok 1000 kWh.
  • Czy pompa ciepła wystarczy do ogrzania domu?
    Pompa ciepła może samodzielnie ogrzać dom przez cały rok, nawet podczas silnych mrozów.
  • Jak pompa ciepła grzeje wodę?
    Pompa ciepła podgrzewa ciepłą wodę użytkową, wykorzystując do tego celu energię cieplną z powietrza wentylacyjnego budynku. W pełni pokrywa ona całkowite zapotrzebowanie domu jednorodzinnego na ciepłą wodę użytkową. Do niej należy doliczyć energię przeznaczoną na potrzeby przygotowywania ciepłej wody użytkowej – w zależności jakiej wielkości jest zbiornik na C.W.U i ile jest zużywane w ciągu dnia.
  • Czy pompa ciepła działa przy minusowym temperaturach?
    Pompy ciepła doskonale radzą sobie z zimową temperaturą. Nowoczesna technologia pomp potrafi pobrać ciepło z otoczenia, nawet z temperatury sięgającej ok. -20 st. C.
  • Czy pompa ciepła również chłodzi?
    Pompy ciepła mogą działać jak klimatyzator i obniżać temperaturę pomieszczeń w lecie. Są jednak pewne warunki, które trzeba spełnić, aby pompa ciepła wchodziła w funkcje chłodzenia.
  • Jakiej marki pompy ciepła instalujemy w INTELUSIE?
    W zakresie pomp ciepła wybraliśmy produkty kilku renomowanych producentów, by móc ściśle dopasować sprzęt pod istniejące potrzeby. Wspólnie chcemy zapewnić Klientom rozwiązanie znacznie bezpieczniejsze, tańsze oraz bardziej ekologiczne od kotłów gazowych, olejowych czy innych systemów elektrycznych.
  • Kiedy pompa ciepła się opłaca?
    Pompa ciepła to najlepsza opcja, gdy chcemy obniżyć koszty ogrzewania domu. To energooszczędne i ekonomiczne rozwiązanie, które świetnie sprawdzi się zarówno w nowym budownictwie, jak i w modernizowanym budynku. Pompa jest również dobrym rozwiązaniem, gdy nie mamy dostępu do gazu lub gdy musimy zastosować bardzo długie przyłącze.
  • Jakie są dofinansowania na pompę ciepła?
    Możesz skorzystać z dofinansowania w ramach programu Czyste Powietrze. INTELUS pomaga swoim Klientom w przygotowaniu wniosków o kredyt i o dotację. Nasza oferta opiera się na pozyskaniu dla Klientów dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu. Jak to działa? Zakup nowoczesnych urządzeń pokryje kredyt, a dotacja częściowo go spłaci. Dzięki atrakcyjnej ofercie Klienci INTELUSA nie muszą martwić się brakiem funduszy, a wydatki na termomodernizację dogodnie rozłożą w czasie. Wybór ścieżki kredytowej to również gwarancja pomocy w procesie wnioskowania o dotację. Specjaliści zadbają o wszystkie formalności, zweryfikują potrzebne informacje, dopilnują terminów.
  • Czy pompa ciepła to ekologiczne źródło ciepła?
    Pompa ciepła jako odnawialne źródło energii ok. 75% energii potrzebnej do pracy pozyskuje ze środowiska naturalnego. Natomiast 25% stanowi energia elektryczna. Dodatkowo, w miejscu jej działania nie powstają żadne szkodliwe spaliny i zanieczyszczenia – tj. dzieje się to w przypadku stosowania pieców i kominków w domach jednorodzinnych.
  • Jak działa pompa ciepła?
    Jej działanie można w najprostszy sposób określić jako proces pracy odwrotny do pracy lodówki. W przypadku lodówki ciepło jest odbierane od produktów i wężownicą oddane do otoczenia. Z kolei pompa pobiera ciepło z otoczenia i przekazuje je do wnętrza domu.
  • Co to jest pompa ciepła?
    Jest to urządzenie grzewcze wykorzystujące niskotemperaturową energię zakumulowaną w gruncie, wodach podziemnych lub powietrzu do przekazania energii cieplnej o wyższej temperaturze do instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej.
  • Czym jest ulga termomodernizacyjna?
    Ulga termomodernizacyjna to możliwość odliczenia od dochodu wszelkich wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych, prowadzonych na jednorodzinnych budynkach mieszkalnych. Wydatki te pomniejszają podstawę opodatkowania, a w konsekwencji obniżają wysokość podatku dochodowego (PIT) koniecznego do zapłacenia do urzędu skarbowego.
  • Ile wynosi maksymalna kwota zwrotu w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
    Warto zaznaczyć, że ulga termomodernizacyjna ma limit – maksymalna kwota zwrotu na podatnika wynosi 53 tys. zł. Co więcej, gdy wysokość odliczenia jest wyższa od uzyskanego w danym roku dochodu, wówczas pozostała kwota może zostać rozliczona w kolejnym roku, aczkolwiek nie dłużej niż przez kolejnych 6 lat. Jeśli nieruchomość ma dwóch współwłaścicieli, każdy z nich może odliczyć poniesione przez siebie wydatki osobno. Należy również pamiętać, że od 2022 roku, kwota wolna od podatku wynosi 30 tys. pln, wobec czego podatnik zarabiający w skali roku kwotę mniejszą bądź równą tej wartości – nie zapłaci podatku dochodowego, a zatem nie będzie miał możliwości odliczenia od niego ulgi termomodernizacyjnej (oraz jakiejkolwiek innej ulgi w podatku dochodowym).
  • Czy można uzyskać ulgę na instalacje na gruncie?
    Tak – główne znaczenie ma tutaj budynek, który jest zasilany produkowanym prądem.
  • Czy z ulgi można skorzystać w przypadku domu będącego w budowie?
    Ulga termomodernizacyjna nie dotyczy budynków w budowie. Może przysługiwać dla nowych domów, o ile są oddane do użytkowania.
  • Czy ulgę termomodernizacyjną można łączyć z innymi ulgami?
    Ulgi termomodernizacyjnej nie można połączyć z inną ulgą podatkową, ale tylko jeżeli obie ulgi dotyczą tego samego przedsięwzięcia. W związku z tym nie ma przeszkód, by połączyć ulgę termomodernizacyjną z ulgą prorodzinną, ulgą na internet, czy inną ulgą, która nie jest powiązana z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.
  • Czy ulga termomodernizacyjna łączy się z Moim Prądem?
    Odliczenie może być łączone z uzyskaniem dofinansowania z rządowego programu Mój Prąd, aczkolwiek w takiej sytuacji kwota odliczenia jest proporcjonalnie zmniejszana o kwotę uzyskanego dofinansowania. Przykład: Jeśli podatnik z powyższego przykładu, uzyskał dotację 3000zł w ramach programu Mój Prąd, od jego podstawy opodatkowania zostanie odjęte (27 tys. zł zamiast 30 000zł). Wobec czego, kwota ulgi termomodernizacyjnego wyniesie 4590zł, zamiast 5100zł (przy założeniu podatnika opodatkowanego 17% stawką PIT)
  • Jak skorzystać z ulgi podatkowej?
    Podatnik korzystający z ulgi termomodernizacyjnej, chcąc uzyskać zwrot części poniesionych kosztów, nie musi przeprowadzać audytu energetycznego. Jedynym obowiązkiem, jaki musi wypełnić, jest potwierdzenie poniesienia wydatków w postaci faktury wystawionej przez przedsiębiorstwo. Ważne, by firma ta nie była zwolniona z podatku VAT.
  • Czy właściciele kilku domów mogą zsumować wydatki w ramach ulgi?
    Nie istnieje liczba nieruchomości, na którą jedna osoba może dokonać odliczenia. Oznacza to, że właściciele kilku domów mogą zsumować wydatki. Należy jednak pamiętać o limicie 53 tys. pln, który przysługuje podatnikowi, a nie pojedynczej nieruchomości.
  • Komu przysługuje ulga termomodernizacyjna?
    Ulga termomodernizacyjna jest skierowana do osób fizycznych, których dochody są opodatkowane według jednolitej stawki podatku liniowego (19%), według skali podatkowej (17% i 32%) bądź w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Osoba pragnąca skorzystać z owej ulgi muszą spełniać trzy poniższe warunki, tj.: być właścicielem modernizowanej nieruchomości, budynek musi być jednorodzinnym domem mieszkalnym, inwestycja musi zostać zakończona przed upływem 3 lat od roku, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Warto wyjaśnić, że właścicielem jest każda osoba, mająca tytuł prawny do nieruchomości. Może to być także współwłaściciel, o ile został wskazany w akcie notarialnym, bądź spadkobierca, który uzyskał orzeczenie sądu o nabyciu spadku.
  • Co można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
    Uldze podlegają przedsięwzięcia, które poprawiają efektywność energetyczną budynku, czyli m.in. wymiana źródła ciepła (np. montaż pompy ciepła), ocieplenie domu (termomodernizacja elewacji, wymiana okien i drzwi wejściowych) czy montaż kolektorów słonecznych. Czy od podatku można odliczyć również fotowoltaikę? Oczywiście – w ramach ulgi, rozliczyć możemy koszt kompleksowej usługi instalacji zestawu fotowoltaicznego – dokładnie takiej, jaką w swojej ofercie posiada INTELUS.

Call us on 123-456-7890
info@mysite.com

Call us on 123-456-7890
info@mysite.com

INTELUS POLSKA Sp. z o.o.

ul. Ks. Dr Wiktora Siwka 17

40-306 Katowice

NIP: PL 9542856765

REGON: 525612739

KRS: 0001042717

Kapitał zakładowy: 50.000 zł

infolinia: 884 757 020

tel. 32 308 75 75

e-mail: biuro@inteluspolska.pl

www.inteluspolska.pl

Pracujemy:

Poniedziałek - Piątek 8:00-16:00

​​​

intelus group.png
inteluspolska.png
intelus24.png
intelusinwest.png
intelusinwestycje.png
intelusenergia.png
intelusreckling.png
INTELUS NIEMCY Logotyp.png
Kod QR

Dołącz do naszej społeczności OZE i bądź z nami na bieżąco:

Social Media

W sprawie wyceny lub jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu :)

Dziękujemy za wiadomość!

© 2024 INTELUS GROUP Sp. z o. o. All rights reserved. Polityka prywatności.

bottom of page